3. õpiränne

Teema: AI IN EDUCATION: Shaping the classroom of tomorrow
Aeg: 13.-19.04.2025
Koht: Reykjavik, Island
Osaleja: Mari Tõnisson

Kujuta ette, et istud kolme ilmakaare poole avanevate akendega klassiruumis koos 25 õpetajaga üle Euroopa, taamal Islandi mäed ning sinu ees laiub maailm, millest rohkem teada saamiseks on siia kogunetud – tehisintellekt hariduses. Just seda sisu pakkus väga praktiline ja inspireeriv koolitus, mille fookuses oli, kuidas AI abil muuta õpetamist/õppimist tõhusamaks, nutikamaks, huvitavamaks ja loovamaks.
Koolituse infoleht: https://www.smartteachersplaymore.com/courses-iceland/ai-in-education

Koolitust vedas Tšehhist pärit inglise keele õpetaja ja AI guru Jaroslav Konvička https://www.youtube.com/@jerrykonvicka Tema enda õppijad on u 10-aastased, kellega ta u 2 aastat on inglise keele tundides tehisintellekti ehk AI-d ehk TI-d ehk tehisaru kasutanud.

Koolitus oli päris tempokas – kui soovisid kõike samaaegselt ettekannetega ka praktiliselt läbi teha, siis nii mõnigi soovis, et kõrvu-silmi oleks olnud rohkem kui kaks.

 Mida õppisime:
  • Saime selgeks, mis AI-vahendid üldse olemas on ja kuidas neid õppetöös lihtsasti kasutada.
  • Õppisime paremini promptida ehk AI-le paremaid juhiseid (prompte) andma https://learnprompting.org/.
  • Harjutasime AI abil tunde huvitavamaks tegema – jutustades, visualiseerides ja mänguliselt õpetades. Koostasime õppematerjale (tekste, esitlusi, töölehti, viktoriine, interaktiivseid ülesandeid, pilte ja videoid) – AI tegi seda meie eest minutitega, meie vaid juhendasime (ja loomulikult kohendasime:-)
  • Tegime tutvust erinevate hariduslike AI agentidega ja katsetasime isikliku agendi loomist.
  • Arutlesime, kuidas AI saab toetada õpilaste sotsiaalset ja emotsionaalset arengut ning loovust ja kriitilist mõtlemist.
  • Kohtusime oma kogemust jagavate õpetajatega kogu Euroopast.
  • Käisime koolis ja saime kuulda Islandi koolikultuurist ja klassiruumi praktikatest (k.a projektõppest ja AI-d kasutamisest).


Lisaboonuseks oli loomulikult Island ise. Saime osa kohalikust kultuurist, termaalvee-keskustest, loodusimedest ja mõnusast õhkkonnast.
    

Koolitusel tutvustati suures hulgas erinevaid AI tööriistu,
millest oma kolleegidele soovitan katsetada järgmisi:
Kõik koolitusmaterjalid on koolitaja poolt lisatud siia:
https://padlet.com/jaroslavkonvicka/stpm-ai-in-education-hydrgjqefcflmlsp
      
    (Vasakul algne pilt, paremal sellest AI genereeritud variandid)

Mis kasu võiks AI-st olla meie kooli kuulmise- ja kõnepuudega õppijale:
  • Õppija saab AI-põhiste juturobotitega harjutada dialooge ja situatsioonipõhist keelt, mis toetab igapäevast suhtlemist.
  • Õppija saab harjutada suhtlemist turvalises ja hinnanguvabas keskkonnas, mis julgustab suhtlema ning suurendab enesekindlust.
  • Promptides kasvab õppija sõnavara, areneb mõtete selge ja loogiline väljendamine, areneb keele kirjalik kasutamine.
  • AI pakub õppijale visuaalset tuge (pildid, skeemid, videod), mis aitab kõne mõistmisel ja sõnavara laiendamisel.
  • AI võimaldab õpetajal kohandada õppematerjale vastavalt õppija individuaalsele arengutasemele ja vajadustele.


Kolm mõtet💡, mis koolituselt kaasa võtsin ja millega kahel käel nõustun:
  •  AI kasutamist ei maksa karta – tuleb katsetada ja õppida koos lastega.
  • AI keelamine ei tööta – parem õpetada teadlikku ja vastutustundlikku kasutamist.
  • AI ei võta õpetajatööd üle, vaid täiendab seda – eriti loovuse, kaasamise ja eristamise osas.


Ülaltoodud teksti loomisel on kasutatud ChatGPT abi 😉